Vliegend Hertlaan deel 2
Project

Vliegend Hertlaan deel 2

Een paar jaar geleden voltooide Siers aan de Vliegend Hertlaan in Utrecht een technisch indrukwekkende klus: twee gestuurde boringen van ruim 200 meter onder een trambaan en drukke infrastructuur door. Het project vroeg om precisiewerk, samenwerking en creativiteit — en werd destijds met trots afgerond. Maar in 2025 keerde het team terug. Niet voor uitbreiding, maar voor herstel.

Een paar jaar geleden voltooide Siers aan de Vliegend Hertlaan in Utrecht een technisch indrukwekkende klus: twee gestuurde boringen van ruim 200 meter onder een trambaan en drukke infrastructuur door. Het project vroeg om precisiewerk, samenwerking en creativiteit — en werd destijds met trots afgerond. Maar in 2025 keerde het team terug. Niet voor uitbreiding, maar voor herstel.

Wat ging er mis?

Niet lang na oplevering bleek dat de net aangelegde stadsverwarmingsleiding beschadigd was geraakt. Een andere partij voerde een gestuurde boring uit voor een telecomverbinding en boorde dwars door de bestaande boring heen. Het resultaat: een lekkende leiding, een gescheurde mantel en de noodzaak om het hele traject opnieuw uit te voeren.

Het was een bittere pil. Maar één ding was zeker: als het opnieuw moet, dan doen we het opnieuw goed. Vanuit Siers namen teammanager Robbert de Visser, uitvoerders Willy Monster en Branco de Blois, en voorman Johan Geverink het voortouw. Aan de zijde van boorpartner SWST stond uitvoerder Per Wiggers klaar om samen de klus te klaren.

De oplossing: wash-over techniek

Voor de hersteloperatie werd gekozen voor een techniek die zelden voorkomt: de wash-over methode. Hierbij wordt met behulp van boorvloeistof onder hoge druk en roterende bewegingen de bestaande boring losgeweekt en gangbaar gemaakt. Zo kan de beschadigde leiding worden verwijderd, zonder dat de boorgang instort.

“Het is een techniek die je misschien één keer op duizend boringen toepast,” vertelt Robbert. “Maar in dit geval was het de enige manier. De boring moest eruit en er moest ruimte gemaakt worden voor een nieuwe.”

De herstelboring werd uitgevoerd in samenwerking met Welvreugd Drilling en SWST (Siers Welvreugd Sleufloze Technieken). De engineering bleef grotendeels intact; het bestaande profiel werd opnieuw gebruikt, maar met aanzienlijk zwaarder materieel vanwege de extra weerstand in de grond.

Techniek en timing

Door het intensievere werk was ook de logistiek complexer. Zo werd aan de achterkant van de projectlocatie een complete straat afgesloten om ruimte te maken voor de lange intrek. Op de millimeter werd alles ingepast — op een postzegel van ruimte.

Ook moest er opnieuw goed worden afgestemd met de omgeving, waaronder een school voor speciaal onderwijs. Zoals bij de eerste uitvoering, werd er zorgvuldig gecommuniceerd met omwonenden en werd er een veilige route gecreëerd voor ouders en kinderen. Een herkenbaar tafereel voor wie er de vorige keer ook bij was. Na afloop is er zelfs nog een presentje gebracht naar de school. Alles werd in het werk gezet voor een goede band met de buurt.

Slim vooruitdenken

Wat dit project extra bijzonder maakt: dit keer werden ook direct maatregelen genomen om toekomstige schade te voorkomen. In de nieuwe boring zijn drie mantelbuizen voor telecom meegetrokken, zodat de betreffende provider een eigen tracé heeft — zonder opnieuw de leidingen van Eneco te kruisen.

“Zo hebben we niet alleen de schade hersteld, maar ook gezorgd dat dit niet nog eens kan gebeuren,” aldus Robbert. “Dat is de kracht van samenwerken en vooruitdenken.”

Tot slot

Terugkeren naar een projectlocatie voelt meestal als afronden wat nog niet af was. De schade werd hersteld, de techniek verfijnd en het team bewees opnieuw: als het ingewikkeld wordt, zijn wij op ons best.

Met dank aan iedereen die betrokken was — van voorbereiding tot uitvoering. Dankzij jullie vakwerk stroomt de warmte weer veilig onder Utrecht door.

Neem contact op met de specialisten van Siers

Heb je vragen, wil je meer weten over onze diensten of wil je een specialist spreken? Neem dan gerust contact met ons op. Wij staan voor je klaar en we helpen je graag.