Dit verhaal begint met een stukje geschiedenis over de Bonna buis. Deze specifieke buis is vernoemd naar de Franse ingenieur Joseph Bonna, die de buis in 1894 uitvond. Bonna’s innovaties in beton- en staaltechnologie leidden tot de ontwikkeling van deze bijzondere buis, die later zijn naam zou dragen.
De Bonna buis is een type gewapende betonnen buis, wat betekent dat het een kern van gewapend beton heeft, omringd door een beschermende laag. Deze constructie maakt de buis zeer sterk en duurzaam, bestand tegen hoge druk en corrosie.
Vanaf het begin werd de Bonna buis veelvuldig gebruikt voor de aanleg van waterleidingen, rioleringssystemen en andere vormen van infrastructuur waar betrouwbare en duurzame pijpleidingen nodig waren. De robuustheid van de buis maakte het mogelijk om een lange levensduur en lage onderhoudskosten te garanderen.
In 1962 heeft de REMU (later Eneco) de Bonna buis toegepast om in Utrecht de spoorlijn Amsterdam-Utrecht te kunnen kruisen met een warmte-tracé. In de Bonna buis liggen twee mediumvoerende buizen, een aanvoer en een retour. Door de herinrichting van het terrein waar de buis uitkomt en gezien de leeftijd van het tracé is Eneco de scope van het project aan het bepalen. Siers en Rotterdam Engineering zijn samengebracht voor het geven van advies.
Om tot een correcte scope te komen was het voor het projectteam belangrijk om eerst zoveel mogelijk details rond de Bonna buis en mediumvoerende buizen te vergaren. Hoe zijn de mediumvoerende buizen bevestigd in de Bonna buis, wat is de staat van de bonnabuis en wat is de beschikbare ruimte in de putten aan weerzijden van de buis?
Om antwoord op deze vragen te vinden heeft Eneco de archieven los getrokken en zijn er tekeningen uit de jaren 60 (de aanleg) en jaren 80 (renovatie) naar boven gekomen. Deze tekeningen bleken helaas niet gedetailleerd genoeg om antwoord te geven op deze vragen. Er zat maar één ding op, een uitgebreide schouw organiseren waarbij alle putten, leidingen en ruimtes gedetailleerd ingemeten en op staat beoordeeld konden worden. En dan het belangrijkste, we moeten die buis in, de vraag was alleen: hoe?
Al vrij snel werd er gekscherend geopperd of een drone niet door de buis heen kon vliegen en deze zaken in beeld kon brengen. Lang niet gek. Een korte zoektocht op het internet leidde naar de Duitse partij Kopterflug, zij zijn gespecialiseerd in inspecties van besloten ruimtes en slecht toegankelijke zones met onder andere drones. Na een korte kennismaking zijn we de samenwerking aangegaan. We hebben een datum geprikt waarop alle partijen konden en de vraagstukken in ons beste Duits voorgelegd.
De uiteindelijke schouwdag heeft uiteindelijk geresulteerd in een schouw XXL. Siers L&M, Siers Infraconsult, Eneco en Kopterflug waren in grote getalen aanwezig, dat wil je toch niet missen? Siers L&M Houten heeft ter voorbereiding alle putdeksels gelift voor een veilige toegang tot de putten en Siers Infraconsult is vervolgens gestart met het 3D-scannen van alle putten en het inmeten van opkomers, maaiveldhoogtes en overige obstakels terwijl Kopterflug zich opmaakte voor de vlucht door de buis.
De drone was uitgerust met een camera en felle ledlampjes om de zaken goed in beeld te brengen. Bij een korte testvlucht trad echter direct een belemmering op waar nog geen rekening mee gehouden was. Door de warmte in de buis was er veel droge stof aanwezig die bij het langsvliegen van de drone opwaaide. Dit belemmerde het zicht fors waardoor we eigenlijk maar één kans hadden om door de buis te vliegen. Dit moest ook nog met een bepaalde snelheid om het stof voor te blijven. Bij de heren van Kopterflug rees de vraag of het ging lukken. 80% kans gaf de piloot aan. we besloten ervoor te gaan. Na een spannende vlucht, te volgen via een VR bril is de drone succesvol door de buis gevlogen.
Het eerste doel van dit onderzoek was het bepalen of er een vast punt aanwezig is in de Bonna buis. Aan de hand hiervan kan bepaald worden of de warmteleidingen er in één keer uitgetrokken kunnen worden of dat dit niet mogelijk is. Daarnaast was het doel om de Bonna buis te inspecteren, in welke staat is deze en is deze goed herbruikbaar?
De grote toegevoegde waarde van deze onderzoeken is dat er binnen een dag zo veel mogelijk informatie is ingewonnen voor het bepalen van de scope. Voldaan keerde iedereen dus uiteindelijk weer oostwaarts met een extra avontuur op zak.