Als een stalen rups met grote armen kruipt de colonne kranen met precisie naar haar doel. De 15 kranen dragen samen de zware, pas gelaste en geïsoleerde DN500 leiding richting de sleuf. Deze nieuwe leiding vervangt de oude die hier meer dan 30 jaar dienst heeft gedaan. Van de isolatie van de oude leiding was niet veel meer over. Het PUR was compleet losgelaten van het staal en de PE-buitenmantel. Er was geen sprake meer van een VPS-systeem (verbonden pijp systeem) en dus besloot opdrachtgever Vattenfall om een deel van het systeem te vervangen. Het gaat hierbij om de zogenaamde ‘vaste’ delen, in totaal zo’n 400 meter leiding.
Bij het vervangen van de oude leiding was het belangrijk dat deze nog zo lang mogelijk in bedrijf bleef. Hij was namelijk nog steeds in gebruik en bedrijven en woningen zijn afhankelijk van de stadswarmte. Er werd gekozen om de nieuwe leiding naast de sleuf alvast op maat te maken. Dit houdt in: lassen en isoleren van gigantische stalen leidingen. Deze werkzaamheden konden ook niet vlak naast de oude leiding gedaan worden, omdat de oude leiding dan onmogelijk goed gerooid zou kunnen worden, zonder de nieuwe leiding te beschadigen. Het moest dus een eind verderop gebeuren.
Naast de uitdagingen van het reguliere werk uit de stadsverwarming heb je ook te maken met complexe logistiek. Zeker met een 15 stuks kranen die samen tonnen wegen en allen een goede aanvoerroute moeten hebben. Om een goede aanvoerroute te creëren is er gebruik gemaakt van in totaal 1675 rijplaten op locatie. Deze rijplaten zorgen er niet alleen voor dat de kranen niet wegzakken. Ze zorgen ook voor een goede drukverdeling op de ondergrond van het enorme gewicht. Naast de bestaande stadsverwarmingsleiding ligt namelijk ook nog een oud persriool dat nog steeds in gebruik is. De gemeente was bang voor beschadiging aan dit riool door de enorme asdruk van de kranen.
Om de verzakking van de grond te meten zijn er overal zakbakens geplaatst. Deze meten de gronddruk en kunnen zo verzakking (en dus eventuele schade aan het riool) in kaart brengen.
Het was geen optie om minder kranen in te zetten. De engineers van Siers Infraconsult hebben namelijk een berekening gedaan van de belasting op het PUR-schuim die om de stalen leiding zit. Met minder kranen zou er ook minder drukverdeling zijn. Hierdoor zou er teveel risico zijn op te grote doorbuiging van de leiding en daarmee beschadiging van de isolatielaag.
Een bijkomend probleem is dat de leiding destijds is voorgespannen op een temperatuur van 70 graden. Het bestaande net met een totale lengte ca 1900m, moet dus gedurende de werkzaamheden op een temperatuur van 70 graden worden gehouden, om te voorkomen dat de leiding zich ongecontroleerd zal terugtrekken door krimp. Het helpt hierbij ook niet dat er geen sprake is van een VPS.
De nieuwe leidingen zullen ook voorgespannen moeten worden op diezelfde 70 graden, zodat de stalen leiding alvast uitzet voor deze aangesloten wordt op het bestaande net. Zouden ze dit niet doen, dan zouden de leidingen dusdanig kunnen uitzetten na verwarming dat het de leidingen onder te grote spanning brengt.
De nieuwe leiding wordt ook door Siers gereed gemaakt om op spanning gebracht te worden, zodat hij kan worden aangesloten op het bestaande net.
Er was even spanning voelbaar nadat alle kranen aan de enorme stalen leiding gekoppeld waren. Uitvoerder van Siers, Hendrik Dijk, loopt nog een laatste inspectie met Maurice Janssen van Vattenfall. Alles lijkt in orde.
Hendrik spreekt vervolgens alle machinisten gezamenlijk toe, er is dan ook niet veel ruimte voor fouten bij een operatie als deze.
Niet veel later is de leiding luchtledig. Projectleider Rob de Vries loopt voorop en navigeert de kolonne langzaam richting de rustplaats van de nieuwe leiding. Ze komen aan bij de plaats van bestemming. Met grote zorgvuldigheid laten de kranen de leiding in de sleuf zakken. De leiding raakt de grond en na enige inspectie blijkt hij perfect te liggen.
Tevreden blikken kijken elkaar aan: het is tijd voor weekend.