Dat we bij de Siers Groep niet vies zijn van een logistieke uitdaging wordt goed duidelijk bij ons project in Meppel. Een typisch project waar je zonder goede samenwerking direct in de problemen zou komen. Het is ook een project waar het belang van goede afzetting direct duidelijk wordt. We blokkeren namelijk de toevoer van een halve stad.
Een eindje buiten het centrum van Meppel omsingelt een enorme opstelling van meerdere tankwagens de boorrig van onze boorpartij SWST. Deze tankwagens rijden af en aan om het bentoniet af te voeren zodat de boorrig gestaag verder zijn werk kan doen.
Doordat de ruimte in deze straat zo beperkt is staat de 50-tons boormachine van SWST nog geen 2 meter van de gevels van de woningen af.
De tijdsdruk bij dit project is voelbaar. Met de enorme opstelling wordt een hoofdader van de stad Meppel compleet afgesloten. Dat er iets verderop een brandweerkazerne staat, maakt de situatie niet eenvoudiger. Om alles soepel te laten verlopen zijn er verkeersbegeleiders ingezet. Vanaf de A32 zijn er al grote matrixborden voor de omleidingen te zien. In vier verschillende fases worden de werkzaamheden uitgevoerd en de grote verkeersader afgesloten.
Het duurt niet lang of de eerste auto’s komen met hoge snelheid aangereden. De ploegen van Siers stoppen hun werk en waarschuwen direct de verkeersregelaars. Snel gaan de hekken aan de kant en de slagboom omhoog en dit is niet zonder reden: er blijkt een brand in Meppel te zijn. Binnen enkele minuten zijn meerdere auto’s bij de kazerne aangekomen en scheuren de brandweerwagens langs de ploegen van Siers op weg naar de oproep.
Iets verderop gaan de werkzaamheden gewoon verder. Met spiegellassen worden tientallen meters leiding aan elkaar verbonden. Deze liggen te wachten op de eerste van de in totaal drie boringen. Deze moeten klaarliggen, want het duurt niet lang voor de eerste gestuurde boring helemaal aan deze kant naar boven zal komen bij het uittredepunt, 238 meter vanaf de boorplaats. Als de boorstangen de overkant hebben bereikt wordt er een ruimkop aan bevestigd. De boorrig haalt dan alle trekstangen weer terug met de grotere kop aan de voorkant. Zo wordt het gat geruimd en ontstaat er genoeg ruimte om de vers gelaste buizen er doorheen te halen. Er wordt vervolgens een bundel van 3x250mm in de buizen getrokken met een ruimgat van 700mm. Het diepste punt van de boring ligt op bijna 20 meter ten opzichte van het maaiveld.
Ondertussen zijn er andere uitdagingen ontstaan: de geplaatste boombescherming die de monumentale bomen langs de kant van de weg veilig moet houden zijn meerdere malen gestolen in de afgelopen dagen.Uitvoerder Sjoerd Meekhof schakelt snel en regelt vervanging. “Het zijn ook simpele dingen als een gestolen boombescherming die zo’n enorm project als dit kunnen stilleggen. Juist daarom is het goed om allemaal scherp te blijven, zelfs op de kleinste details, zodat alle betrokken partijen tevreden blijven.” Legt Sjoerd uit.
Ook Robin ter Mors, teammanager van de Siers Groep, komt kijken: “Zo’n project als dit wil ik niet aan me voorbij laten gaan. Het is bijna onvoorstelbaar hoeveel er bij komt kijken om dit allemaal in goede banen te laten verlopen, er staat hier bijvoorbeeld alleen al voor een kapitaal aan afzettingen, geplaatst door Buko. We werken bij dit project veel met onderaannemers. Juist dan is goede communicatie, samenwerking en onderling vertrouwen van levensbelang. Dat zit hier gelukkig wel goed.”
Naast de spiegellassers en boorploeg wordt er ook hard gewerkt aan het vrijmaken van de sleuven. Hier wordt alvast ruimte gemaakt voor de nieuwe elektrakabels die er komen te liggen. Met een grote zandzuigmachine worden zorgvuldig bestaande kabels vrijgemaakt. Sjoerd legt uit: “Dit is één van de stillere zandzuigmachines op het moment. Alles hier is erop gestoeld om zo min mogelijk overlast in de buurt te veroorzaken. Je hebt hier met zoveel factoren te maken, je probeert elk risico op hinder te verkleinen. Daar zie ik ook wel de uitdaging van in.”
Om ervoor te zorgen dat tijdens de uitvoering alles zo soepel en veilig mogelijk verloopt is er door de afdeling KAM veel tijd gestoken in de voorbereiding van dit uitdagende project. Loes Stockmann, KAM-Coördinator legt uit: “Bij dit project was vooral de omgeving een aandachtspunt, omdat de werkzaamheden midden in Meppel werden uitgevoerd. Met de punten die in de risicosessie door de werkvoorbereider, uitvoerder en projectleider van L&M en SWST aangegeven zijn, is er daarom een specifiek VG&M-plan opgesteld.
Dankzij de eerder gehouden risicosessie werd de brandweerkazerne in de omgeving van de projectlocatie direct aangestipt. Omdat de aanrijdroute voor de brandweervrijwilligers afgesloten werd door onze werkzaamheden heeft Sjoerd contact opgenomen met de brandweer. Samen besloten ze een slagboom te plaatsen die enkel toegankelijk is voor de brandweervrijwilligers. Daarnaast is besloten om hier een halve rijbaanafzetting te plaatsen. Deze route werd veel gebruikt door jongeren op weg naar school.
Tijdens werkzaamheden bleek het hier erg druk te zijn met fietsers en wanderelaars, waardoor besloten werd extra verkeersregelaars in te zetten.Op deze manier konden de ploegen ongestoord en veilig doorwerken.
Ook Maartje Kokkeler, KAM-Coördinator bij Siers is nauw betrokken geweest bij de voorbereiding van dit project: “Mede door Jan Eertink, die hier het omgevingsmanagement heeft gedaan, zijn de bewoners goed voorbereid op de werkzaamheden en werden ze snel geholpen bij vragen. Dit is te zien aan het geringe aantal klachten die binnen zijn gekomen. We kijken terug op een positieve samenwerking tussen SWST, Siers L&M en de afdeling KAM. Hieruit zie je dat bij een goede samenwerking de uitvoering ook beter en veiliger verloopt. Tijdens de projectevaluatie bleek dat er geen incidenten of meldingen van onveilige situaties zijn gedaan tijdens het complete project en dat is toch een mooie prestatie!”