Na een voorbereidingstijd van 40(!) jaar en duizenden overleggen is het dan eindelijk zover. Er wordt een nieuw stuk autoweg gelegd tussen Groenlo en Enschede. Dit nieuwe stuk autoweg, de N18, is een van de onderdelen van de nieuwe Twenteroute.
De nieuwe weg gaat de leefbaarheid in Eibergen, Haaksbergen en Usselo vergroten, is veiliger dan de huidige weg en zorgt ervoor dat Achterhoekers en Twentenaren sneller van A naar B komen. Dit maakt de regio interessanter om in te wonen, te werken en te ondernemen. Bouw en onderhoud van de nieuwe Twenteroute worden uitgevoerd onder leiding van Noaber18. Noaber18 is een samentrekking van ‘noaber’ en N18. Noaberschap is het geheel van de gezamenlijke noabers (buren) in een kleine sociale gemeenschap. Noaber18 is een combinatie van VolkerInfra, PPP en DIF.
Van het totale tracé van 45 km heeft Siers ongeveer de helft in opdracht gekregen voor het verleggen van alle ondergrondse infra. Onze collega Mart van Oijen is de projectleider vanuit Siers, die de werkzaamheden van A tot Z, samen met het projectteam, in goede banen heeft geleid.
Ondanks de krappe planning en de vorstverlet die om de hoek kwam kijken, is de deadline door Siers keer op keer gehaald, doordat de overall planning per (deel)project werd uitgewerkt tot een detailplanning, die weer verder gedetailleerd werd tot op dagniveau. Dit was voor veel collega’s een grote omschakeling. Alle werkafspraken werden eerst schriftelijk vastgelegd, voordat er ook nog maar één schop in de grond werd gezet. Dit vereiste wel een geheel andere zienswijze door alle medewerkers die betrokken waren bij het project.
Voor Siers startte het project bij het knooppunt Boekelosestraat in Enschede, achter de Grolsch fabriek, en liep door tot het knooppunt Needseweg in Haaksbergen. Op het tussenliggende tracé zijn 29 belangrijke knooppunten projectmatig stuk voor stuk afgewerkt, waarbij er telkens moest worden geanticipeerd op veranderingen in het (3D) ontwerp of omdat nutstracés nog niet vrij waren van obstakels.
Belangrijk was dat deze knelpunten waren opgelost voordat wij in uitvoering zouden gaan op het geplande knooppunt. Uiteraard moest ook continu de opleverdatum in de gaten gehouden worden. Op meerdere knooppunten bleek dat wat Noaber18 de nutsbedrijven had voorgespiegeld, uitvoeringstechnisch niet haalbaar zou zijn. Dit betekende voor de nutsbedrijven dat er een totaal nieuw ontwerp gemaakt diende te worden, maar dit mocht geen gevolgen hebben voor de einddatum waarop het (deel)project zou worden opgeleverd door de nutsbedrijven.
Meer informatie over dit project is te vinden in de zomerbats 2017.