LOMBOXNET EN SIERS: PARTNERS IN ELEKTRISCH AUTORIJDEN

LOMBOXNET EN SIERS: PARTNERS IN ELEKTRISCH AUTORIJDEN

Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander was er op donderdag 21 maart bij. De lancering van We Drive Solar in de Utrechtse wijk Lombok kreeg daarmee een koninklijk tintje. We Drive Solar is een technisch hoogstandje op het gebied van elektrisch rijden. Maar het gaat hier namelijk niet alleen over ‘wat laadpalen in de stad’. “Het is een compleet ecosysteem waarbij naast mobiliteit ook stationaire opslag een belangrijk onderdeel is. Door opslag van energie in de autobatterij creëer je op wijkniveau een smart grid om het net te ontlasten”, licht projectmanager Paul van der Vegt van Siers toe. Hij was er, samen met bedrijfsleider Ben Olde Boerrigter, bij om onze rol in het project toe te lichten: partner in de ontwikkeling, het leveren van de laadobjecten, de laadinfrastructuur en het beheer en onderhoud ervan.

Paul van der Vegt: “Mensen hebben steeds minder behoefte aan een eigen auto, zeker in grote steden, maar willen wel mobiel zijn. Siers heeft met LomboxNet een unieke samenwerking gesloten, waarbij we een complete oplossing hebben ontworpen. Het zijn niet de laadobjecten, maar de totale laadinfrastructuur die het bijzonder maakt.” Utrecht is bovendien de eerste stad in de wereld met een stadsbreed netwerk waarbij er geladen én ontladen kan worden. Niet veel merken kunnen ook ontladen, maar Renault, met wie We Drive Solar samenwerkt, kan dat wel (ISO15118-protocol voor AC bidirectioneel laden).

Laden en terugladen
De meerwaarde van de laadobjecten is dus dat ze geschikt zijn om terug te laden. Ze voldoen aan alle standaard communicatie-eisen tussen paal en auto en paal en de backoffice. Je kunt als gebruiker bijvoorbeeld zelf bepalen hoe veel de auto (maximaal) mag terug leveren. De energie uit de batterij van de auto kan namelijk via het bidirectionele laadobject ook op een later moment energie teruggeven aan het elektriciteitsnet. De laadobjecten zijn installatietechnisch goedgekeurd, hebben CE-markering en een certificaat van E-laad. E-laad faciliteert de netbeheerderskeuring in samenwerking met de netbeheerders.
Ook zijn ze gecertificeerd om op het openbare net aan te kunnen sluiten. Daarvoor is al een samenwerking gestart met Siers in Ridderkerk die voor Stedin laadobjecten aansluit op het openbare net. “Er zijn steeds meer bedrijven die vragen hebben over mobiliteit, bijvoorbeeld architecten die mobiliteit in hun ontwerpen willen integreren”, aldus Paul van der Vegt.

De bouw
Siers heeft maanden gestoken in het engineeren van de laadobjecten. De eerste twee objecten (kasten) zijn gemonteerd op het hoofdkantoor van Siers in Oldenzaal. Henk Timmerije was als engineer betrokken en monteerde de eerste twee zelf: “ze zijn nu klaar om in gebruik te nemen. Er volgt nog een eindtest. Dinsdag voor de lancering werden ze door Siers Ridderkerk geplaatst en aangesloten en in gebruik genomen.” Hij laat ter plekke zien hoe de paal werkt: “hij moet eerst initialiseren en bereik vinden via GPS. Dan schakelt de kast en is hij klaar voor gebruik.” Het unieke is dat het laadobject energie terug kan leveren aan het net: “zo’n paal kun je straks ook bij je huis plaatsen waarmee je de energie uit de auto terug kunt leveren aan je huis. Dat is de nabije toekomst.” Het laadobject is vandalismebestending (IK10 classificatie), één van de eisen in de uitvraag van de gemeente Utrecht destijds.

Renault ZOE
Lombok is de proeftuin, waar Robin Berg, directeur van We Drive Solar woont en begon met zijn passie voor duurzaamheid. We Drive Solar startte een samenwerking met het Franse Technocentre Renault om het laadobject EV en ZE Ready te krijgen. In Lombok rijden momenteel zo’n vijftig elektrische deelauto’s (Renault ZOE) en er zijn even zo veel laadobjecten. Dit jaar komen er zestien auto’s voor Utrecht Science Park bij en nog eens 25 in Lombok. En dat is nog maar een begin, en ook andere steden volgen. De deelauto’s kunnen worden gereserveerd in een groepje van minimaal drie personen. Hoe meer mensen meedoen, hoe voordeliger het is om te rijden. De ZOE heeft een bereik van bijna 300 kilometer en dat is veel.

Voorsprong
Volgens Paul van der Vegt zitten we aan het begin van een tijdperk waarin de versnelling zich heeft ingezet: “Siers is al een aantal jaren bezig en het krijgt de volle aandacht. We hebben hiermee een voorsprong opgebouwd. Voor de toekomst zie ik dat het toepassen van duurzame mobiliteitsoplossingen gemeengoed wordt. Niet alleen in steden, maar ook daarbuiten”.

Terug naar projectoverzicht