Watertransportleiding Evides, De Lier, Westland

Watertransportleiding Evides, De Lier, Westland

900 meter stalen drinkwatertransportleidingen

“Dit is het mooiste werk wat er is”, zegt voorman Arie Leijten op zijn huidige werklocatie in het Zuid-Hollandse De Lier, gemeente Westland. Evides besloot hier de (pvc)drinkwatertransportleiding te vervangen door staal. “Dit soort werk, grote diameters, in staal, kom je niet vaak tegen. Je moet veel meer vooruit denken dan met PVC-leidingen en het is veel bewerkelijker”.

Vanwege de uitbreiding van een verpakkingsbedrijf op het bedrijventerrein (Westerlee), moesten de leidingen (900 meter) worden verplaatst. Evides besloot ze te vervangen door staal (DN300 en DN400). De werkzaamheden startten in oktober, twee weken na de aanbesteding en een week na de gunning. Het project werd verdeeld in twee fases zodat alle bedrijven bereikbaar bleven: de noordleiding (fase 1) en de zuidleiding (fase 2). De noordleiding wordt eind december opgeleverd, de zuidleiding sluit daarop aan.

Mooie uitdagingen
Volgens Arie Leijten verloopt alles buitengewoon goed. Wel zijn er volgens hem enkele mooie uitdagingen. “De stalen leiding voor de aansluiting op de bestaande (drie meter diep) bleek niet op de plek te liggen als verwacht. Dus moesten we het fietspad langs de provinciale weg afsluiten. En we constateerden dat het tracé van de zuidleiding dwars door ons opslagterrein loopt, tussen de dixi en de directiekeet.

Tijdens de uitvoering kregen we een meerwerkopdracht om twee (Ø300 en Ø600) vlinderkleppen te vervangen. Dat zijn mooie extra opdrachten. Ook was het passen en meten met het plaatsen van een zinker in de sloot, onder kabels door. Tot slot gingen we de uitdaging aan bij de werkzaamheden achter het TenneT-station bij Westland infra. Hier moesten we veel kabels kruisen en bovendien. onder twee pvc-waterleidingen (Ø600) door. Dit bleek de koelwaterleiding van de oude veiling te zijn die niet meer in gebruik was, maar wel vol water stond.”

Complimenten
Westerlee is een bedrijventerrein waar dagelijks veel vrachtverkeer rijdt. Dat betekent dus veel rekening houden met weggebruikers en voorzieningen treffen om zo weinig overlast te veroorzaken. Er werd (op 1 uitzondering na) geen straat afgesloten, maar gekozen voor een halve baanafzetting. En dat leverde complimenten op van de omliggende bedrijven en de opdrachtgever: “snel gedaan” en “weinig overlast”.

Terug naar projectoverzicht