SDG's
Midden in de bossen bij Nordhorn staat kraanmachinist Nick Teggeler bij een grote tractor met haspelwagen op een modderig zandpad. Aan de andere kant van het tracé, ver buiten het zicht van Nick staat monteur André Besten geconcentreerd te kijken. Na een voorbereiding van 4 maand staat het team van Projektleiter Danny Freriksen klaar om de dikke drie-aderige 10KV kabel door de sleuf te trekken. Dit project is een pilot voor een veel grotere klus.
Danny legt uit: “Indirect voeren wij voor deze opdrachtgever ook een groter glasvezelproject in Nordhorn uit. Omdat Siers heel veel verschillende disciplines uitvoert, kregen wij deze opdracht gegund om te laten zien dat wij dit ook konden. De uitdaging zat vooral in het organiseren van een MS-project in een Duits jasje.
Er gelden namelijk andere regels en richtlijnen dan in Nederland. Voor de aanleg moest er bijvoorbeeld een contract worden afgesloten voor het kruizen van NAVO leidingen, waardoor kerosine stroomt. Dit soort processen zorgt voor een lange voorbereidingstijd.“
Voor dit project is de keus gemaakt om de kennis en capaciteiten van Siers L&M en Privatis vanuit Nederland in te zetten, gecombineerd met de ervaring op het gebied van graven en gestuurd boren in Duitsland van Krafteam. De Gmbh heeft namelijk (nog) niet de inrichting, medewerkers en capaciteiten om zelfstandig MS-projecten uit te voeren.
Het materieel benodigd voor het kabeltrekken is daarom aangevraagd bij de werkplaats in Nederland. Haspelswagens, een tractor en natuurlijk de schrijvende lier. Dit gaf meer uitdaging op het gebied van logistiek en P&O door de inzet van Nederlandse medewerkers in Duitsland.
Vanuit de werkplaats in Oldenzaal heeft Rob Beernink vooraf de kabel laten testen op trekkracht om zo de juiste kabeltrekkousen te kunnen bepalen. Bram Tekkelenburg en Benno Benneker zorgden voor de logistiek zodat materieel op tijd in Duitsland beschikbaar was. De ingezette ploeg had uiteraard al ervaring met dit materieel.
Naast de gegraven sleuven is er tijdens de uitvoering ook veel gebruik gemaakt van gestuurde boringen om de natuur zo veel mogelijk te besparen. Eenmaal uit de bossen geraakt en aangekomen bij de grote weg stond het team van Danny voor een nieuwe uitdaging:
Danny: “Een deel van het tracé lag naast een Bundestrasse. Hier mag je normaal gesproken 100km. per uur rijden. Er is geen fietspad waardoor we pal naast deze weg kwamen te werken. Bij het kabeltrekken heb je natuurlijk een grote lengte aan tracé open liggen waar je wel fatsoenlijk bij moet kunnen. Om deze reden is er aan de voorkant een verkeersplan opgesteld met een halve rijbaan afzetting, snelheidsverlaging en stoplichten. De afzetting bleek de juiste oplossing om veilig te kunnen werken. Zowel voor ons, als de weggebruikers.”
Na 3-4 weken uitvoering was de klus geklaard van dit grensoverschrijdende project. De samenwerking tussen verschillende afdelingen en medewerkers over de breedte van de Siers Groep bleek een goede keus.
Het team van Danny kijkt terug op een geslaagde pilot en is naast deze 10kv klus, ook klaar voor het nog grotere glasvezelproject in het buitengebied rondom Nordhorn en Schüttorf.